21 Νοεμβρίου 2014

Η αεροπορική τραγωδία της Τενερίφης


Το χειρότερο δυστύχημα στα χρονικά της αεροπλοΐας στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 583 άνθρωποι,συνέβη στις 27 Μαρτίου 1977 στο αεροδρόμιο της Τενερίφης.
Μια σειρά συγκυριών και λαθών είχε ως αποτέλεσμα τη σύγκρουσή στο έδαφος δύο Βoeing 747..


Όλα ξεκίνησαν τις πρωινές ώρες της 27ης Μαρτίου 1977 όταν μια τρομοκρατική επίθεση στο αεροδρόμιο του Λας Πάλμας των Καναρίων Νήσων υποχρέωσε πέντε τουλάχιστον μεγάλα τζετ να κατευθυνθούν στο αεροδρόμιο της Τενερίφης.

Αν και ο αμερικάνος πιλότος της Pan Am είχε ζητήσει να κάνει κύκλους στον αέρα περιμένοντας να ανοίξει το αεροδρόμιο υποχρεώθηκε και αυτός να κατευθυνθεί στην Τενερίφη όπου τα αεροσκάφη ήταν κυριολεκτικά παρκαρισμένα στους διαδρόμους. Στο έδαφος η κατάσταση έμοιαζε με μποτιλιάρισμα αεροσκαφών. 


Όταν άνοιξε τελικά το Λας Πάλμας, οι συνθήκες στην Τενερίφη είχαν αρχίσει να γίνονται ιδιαίτερα επικίνδυνες εξαιτίας της χαμηλής νέφωσης που επικάθησε στην περιοχή του αεροδρομίου. Χωρίς ραντάρ εδάφους, ο πύργος ελέγχου θα έπρεπε να κάνει ένα μικρό θαύμα για να αποσυμφορήσει το αεροδρόμιο και να εξυπηρετήσει σχετικά σύντομα όλες τις πτήσεις. Ήταν το σημείο που άρχισε η αλυσίδα των λαθών. 


Μετά από μια τραγική απόφαση του υπευθύνου στον πύργο ελέγχου, τα δύο μοιραία αεροσκάφη πήραν εντολή να τροχοδρομήσουν συγχρόνως στον κεντρικό αεροδιάδρομο, αρχικά στην ίδια κατεύθυνση το ένα πίσω από το άλλο και αργότερα αντίθετα. Η ιδέα ήταν ότι μέχρι το 747 της KLM να πάρει θέση για απογείωση, το 747 της Pan Am θα μπορούσε να μπει σε βοηθητικό διάδρομο. 


Λίγο αργότερα, ένας ανυπόμονος ολλανδός πιλότος αποφάσιζε να απογειωθεί χωρίς άδεια την ίδια στιγμή που ένας μπερδεμένος αμερικάνος έψαχνε το σωστό βοηθητικό διάδρομο παραμένοντας στον διάδρομο απογείωσης. Με τη ορατότητα σε πολύ χαμηλά επίπεδα κανείς, πιλότοι και πύργος ελέγχου, δεν ήξερε που είναι ο άλλος. Διάφορες αμφιλεγόμενες επικοινωνίες επέτειναν την κατάσταση όπως και μια ανύποπτη απόφαση του ολλανδού να ανεφοδιαστεί σε καύσιμα, αρκετά για να φτάσει πίσω στην Ολλανδία, ώστε να κερδίσει χρόνο στο Λας Πάλμας. 


Το βαρύ από καύσιμα αεροσκάφος της KLM μόλις που πρόλαβε να απογειωθεί σέρνοντας την ουρά του στο διάδρομο. Αν ήταν πιο ελαφρύ ίσως η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Ίσως. Για ελάχιστα μέτρα το 747 της KLM προσέκρουσε με τη κοιλιά του στην άτρακτο του 747 της Pan Am, που παρά τις προσπάθειες της τελευταίας στιγμής από το πλήρωμα δεν είχε καταφέρει να απομακρυνθεί από τον διάδρομο. Πέταξε για μερικά δευτερόλεπτα και συνετρίβη 400 περίπου μέτρα μακριά από το σημείο της σύγκρουσης σκοτώνοντας όλους τους επιβαίνοντες. 


Όταν έφτασαν τα σωστικά συνεργεία το μόνο που βρήκαν ήταν φλεγόμενα συντρίμμια. Και μέσα στην πυκνή ομίχλη, σαστισμένοι από τον πανικό, δεν κατάλαβαν άμεσα ότι μερικές εκατοντάδες μέτρα παραπέρα βρισκόταν το 747 της Pan Am. Εκεί επικρατούσε το απόλυτο χάος. Το μεγαλύτερο μέρος της καμπίνας των επιβατών είχε συνθλιβεί. Η φωτιά, ο καπνός και τα πυρακτωμένα θραύσματα από τα πτερύγια των κινητήρων, που ήταν ακόμα σε λειτουργία, έπαιρναν τη μία ζωή μετά την άλλη. Όσοι από θαύμα επέζησαν έπρεπε να διασχίσουν μια εμπόλεμη κυριολεκτικά ζώνη προς τη σωτηρία. 

Αν και τα αίτια της τραγωδίας στην Τενερίφη αμφισβητούνται από τις εμπλεκόμενες χώρες (ΗΠΑ, Ολλανδία, Ισπανία), είναι ευρέως αποδεκτό ότι η συγκυρία των καιρικών συνθηκών, η έλλειψη ραντάρ σε συνδυασμό πάντα με τα λάθη των πιλότων και όχι το μέγεθος του αεροδρομίου είναι οι κύριοι λόγοι που την προκάλεσαν. 

Αν θέλετε δείτε και το βίντεο απο την σειρά Air Crash Investigations..



πηγή κειμένου:oneman.gr
φωτογραφίες:1001crash.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

H ΣΕΛΙΔΑ ΣΤΟ FACEBOOK



Αν σας ενδιαφέρει να κερδίσετε κάποια χρήματα συμπληρώνοντας έρευνες,παρακολουθώντας διαφημίσεις,κάνοντας εργασίες εγγραφείτε εδώ.
Αν θέλετε περισσότερες πληροφορίες διαβάστε εδώ...